החיים אינם יכולים לפגוע בנו

קורה לפעמים שמשהו פוגע בנו. במילים אחרות, אנחנו מרגישים קורבן. זוהי התפיסה האנושית הרגילה של החיים. זה מוטבע בנו, כמעט מלידה. אלא שרק העצמי שמרוכז בעצמו, העצמי אשר נצמד לגוף ולתודעה, יכול להיפגע. השיפוטיות שקובעת שדברים אמורים להיות אחרת מכפי שהם מייצרת את האומללות. איננו רואה מעבר להם, איננו מבחינים שיצרתנו את האומללות במו ידינו.

התרגול עוזר לטפל במשברים, להתמודד עימם צעד אחר צעד. כל עוד אנו שקועים בפגיעה שלנו, נהיה אפופי יגון ולא נועיל. לעומת זאת אם איננו מתעטפים במלודרמת וכאב, נוכל לתפקד גם במצבי משבר.

השינוי האיטי והקשה שבא בעקבות התרגול מעניק בסיס לחיים, מבדיל בין הפגיעה עצמה לדרמה של האני המרוכז בעצמו שמייצרת את האומללות. כך אנו נוכחים יותר ויותר כי הארועים בחיים פוגעים בנו פחות ומתחילים להשתחרר מהצמדות למחשבות שאנחנו חושבים אותן בטעות כאני שלנו.

———————-

סיכום מאמר “האם משהו יכול לפגוע בנו” מאת שרלוט ג’וקו בק תרגם זאב בן אשר. פורסם באתר בודהיזם ישראל בכתובת הזו.

הזמנה להגיב ולהאיר
אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מדברי רבותם
אל לכם לקבל את דברי המסורת

לכן, בני האלאמה, אל לכם לקבל את דברי הפרושים והבהרמינים רק מפני שהם מבוססים על מסורת בעל פה, על שושרת הוראה, על שמועה, על סמכות הכתובים, על בסיס הסקת מסקנות… מפני שהמורה נראה מהימן או על בסיס המחשבה "הפרוש הזה הוא המורה שלנו". בני קאלאמה, עליכם לדעת בעצמכם: אלה דברים …

מדברי רבותם
הבודהות אינם יכולים להסיר סבלם של האחרים

בדיוק כמו שנאמר בכתובים, הבודהות אינם יכולים לטהר את פעולותיהם השליליות של האחרים, אינם יכולים להסיר את סבלם של האחרים, ואינם יכולים להעביר את הבנותיהם אלינו. הבודהות יכולים לשחרר יצורים חיים רק על-ידי הצגת הדרך הנכונה עבורם. @ מתיך הדרך אל החרות, עיקרי תורת הבודהיזם הטיבטי. הדלאי-לאמה של טיבט. הזמנה …

מדברי רבותם
לוותר על המשקה

נזירים, נניח והיתה קערת שתייה מברונזה מלאה במשקה בעל צבע, ריח, וטעם טובים שעורבב עם רעל. והיה מגיע אדם תשוש מחום, הרוס מחום, עייף, צמא, באפיסת כוחות. אז מישהו היה אומר לו כך: "אישי הטוב! קערת מים זו מלאה במשקה בעל צבע, ריח, וטעם טובים שעורבב עם רעל. שתה ממנו …