בין הנבואה להראה

במרחק בין הנבואה להארה, רב הדומה מהשונה. שניהם בנויים על חוויה צלולה של המציאות, בה ה”אני” אינו נוכח אלא מהווה מציאות צלולה שמאפשרת להוויה להשתקף ולהקרין דרכה.

אלא שבין הנבואה להארה ישנו הבדל תהומי, שבעוד ההארה רואה את המציאות, הנבואה שומעת אותה. ההארה מביטה במציאות הנוכחת ברגע זה, שהרי אין הראיה אלא תמונה קפואה של המציאות כפי שנתפסת במימד חסר זמן. בניגוד לראיה, השמיעה מבוססת על שינוי של גלים לאורך הזמן, כלומר אין שמיעה ללא הזמן ואין שמיעה ללא שינויים בצליל הנשמע. כתוצאה מהבדל זה, בעוד הארה המביטה במציאות בראיה שכולה הרגע הזה, הנבואה שומעת את המגמות והתנועה של המציאות.

לכן אין זה פלא, שלמרות ששני דברים דומים אילו, הנבואה וההארה, חווים את המציאות כפי שהיא. שתיהן ממקמות את החווה מימדים שונים לחלוטין: ההארה ממצא עד תום את הרגע זה, לעומת הנבואה המביטה לעתיד.

אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מדברי רבותנו
המלעיטים את הנפש בנייר

הנביאים ובני הנביאים התבודדו בהרים ובגבעות, מסביב למראה פני שדות וטהר שמים, רוח צח חרישית נושבת, מחיה הנפש ומשיב הרוח במראה קודש, מרנין ומעלה, להקשיב לשמוע אמר דבר קודש י׳. למחסה ממטר ומקור ליל התכנסו במערות. ספרים רבים לא היו אתם, הרי לא היו זקוקים לאוצרות ספרים, כמו ספרי הש״ס …

מדברי רבותנו
להפתח להארה חדשה שמקורה בחכמה

…כדי לזכות להארת החכמה המשקפת נכונה את ההוויה, צריך לדעת לבטל את האני… כדברי הפסוק אותו דורש רבי נחמן: “לא יחפץ כסיל בתבונה כי אם בהתגלות לבו”. זאת כיוון שכל זמן שהאדם חי רק מתוך הרצונות והמאוויים האישיים שלו, הוא לעולם לא יוכל להבין ולזהות את המציאות כהוויתה. הוא תמיד …

התבוננות יהודית
התורה שבכתב ומדיטציה יהודית

אין דבר כואב מכך שרב הגלוי על הנסתר מהמקור המרכזי העוסק בנבואה – התנ”ך. חיפוש שיטות המדיטציה היהודיות הקדומות שאמורות להוביל לנבואה לא רק שלא יניב כל מידע מעשי שימושי, אלא אפילו מציג תמונה סותרת שמעמיקה את חוסר הוודאות. אם נבדוק איך רובם של הנביאים התחילו להתנבא, תתקבל תמונה של …