אודות הויתור על התקווה

 

… כאן נכנס לתמונה הוויתור, ויתור על התקווה, שהחוויה שלנו תוכל להיות שונה, ויתור על התקווה, שנוכל להיות טובים יותר. חוקי הנזירות הבודהיסטים שמיעצים לוותר על אלכוהול, על מין וכד', אינם מצביעים על כך שדברים אלה הם רעים או לא מוסריים במהותם, אלא שאנחנו משתמשים בהם כשמרטפים. אנחנו משתמשים בהם כדרך לברוח; אנחנו משתמשים בהם כדי לנסות להשיג נחמה ולהסיח את דעתנו. הדבר האמיתי, שאנחנו מוותרים עליו, הוא התקווה העקשנית, שנוכל להיוושע מלהיות מי שאנחנו. הוויתור הוא לימוד, שנותן השראה לחקור מה קורה, בכל פעם שאנחנו אוחזים במשהו, כי אנחנו סובלים להתמודד עם מה שעומד לבוא.

אם תקווה ופחד הם שני צדדים של אותו מטבע, גם חוסר תקווה וביטחון הם כאלה. אם נהיה מוכנים לוותר על התקווה, שאפשר להכחיד חוסר ביטחון וכאב, נקבל את האומץ להירגע עם הרעיעות המצב שלנו. זה הצעד הראשון במסלול. אם אין עניין לצעוד מעבר לתקווה ופחד, אין שום משמעות בלמצוא מחסה בבודהה, בדרהמה ובסנגה. מציאת מחסה בבודהה, בדהרמה ובסנגה כרוכה בוויתור על התקווה להשיג קרקע מתחת לרגלינו…

@ מתוך: כשהדברים מתפרקים, פרק עשירי, סקרנות בנוגע ליקום. פמה צ'ודרון. הוצאת פראג.

הזמנה להגיב ולהאיר
אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מדברי רבותם
אל לכם לקבל את דברי המסורת

לכן, בני האלאמה, אל לכם לקבל את דברי הפרושים והבהרמינים רק מפני שהם מבוססים על מסורת בעל פה, על שושרת הוראה, על שמועה, על סמכות הכתובים, על בסיס הסקת מסקנות… מפני שהמורה נראה מהימן או על בסיס המחשבה "הפרוש הזה הוא המורה שלנו". בני קאלאמה, עליכם לדעת בעצמכם: אלה דברים …

מדברי רבותם
הבודהות אינם יכולים להסיר סבלם של האחרים

בדיוק כמו שנאמר בכתובים, הבודהות אינם יכולים לטהר את פעולותיהם השליליות של האחרים, אינם יכולים להסיר את סבלם של האחרים, ואינם יכולים להעביר את הבנותיהם אלינו. הבודהות יכולים לשחרר יצורים חיים רק על-ידי הצגת הדרך הנכונה עבורם. @ מתיך הדרך אל החרות, עיקרי תורת הבודהיזם הטיבטי. הדלאי-לאמה של טיבט. הזמנה …

מדברי רבותם
לוותר על המשקה

נזירים, נניח והיתה קערת שתייה מברונזה מלאה במשקה בעל צבע, ריח, וטעם טובים שעורבב עם רעל. והיה מגיע אדם תשוש מחום, הרוס מחום, עייף, צמא, באפיסת כוחות. אז מישהו היה אומר לו כך: "אישי הטוב! קערת מים זו מלאה במשקה בעל צבע, ריח, וטעם טובים שעורבב עם רעל. שתה ממנו …