הדמיון של החסיד כתחליף לנבואה

לנו שלא זכינו לנבואה, ישנו תחליף והוא החסידות. מהו האמצעי של החסיד? הדמיון.

כדי לזכות לדבקות אלוקית, להשראה, כך מלמד ריה"ל, החסיד מדמיין לעצמו מראות נשגבים מן ההסטוריה כדוגמת מעמד הר סיני, קריעת ים סוף וכיוצא באילו. הדמיונות הויזואלים הללו יעניקו לעולמו הדתי של החסיד מוחשיות וצבע…

ישנו כמובן הבדל רב בין הדמיון הנבואי שהוא תוצאת השראה ורוח הקודש השורות על הנביא, לבין הדמיון של החסיד התלוי במאמץ רצוני שהוא מפעיל. כדי לקרב את החסיד לנבואה צרכים המאמץ והעבודה להיות רק שלב ראשון, שלאחריו יתפסו את מקומם השראה וספונטניות, רק בשלב שני זה יוכל להגיע לדבקות.

@ מתוך שיעורים על ליקוטי מוהר"ן, הרב שג"ר חלק ב, תורה ח תנינא.

אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מדברי רבותנו
הדרך להגיע ל"ועשו לי מקדש"

והנה הדרך להגיע ל"ועשו לי מקדש" הוא כדרך "ויקחו לי תהומה מאת כל איש אשר ידבנו לבו תקחו את תרומתי", ופירשו בזה הצדיקים, "מאת כל איש אשר ידבנו לבו", היינו הדברים שתשוקת לבבו מיוחדת אליהם והם היקרים אצלו מכל יקר, אותם העניינים רצון השם יתברך מיהודי שימסרם לו לתרומה. וזהו …

מדברי רבותנו
לקלוט ולראות את העולם כמות שהוא

האדם השני אינו משתמש בשיטה הפונקציונאלית שהומצאה על ידי האדם הראשון, הוא אינו יוצר עולם משלו. במקום זאת הוא רוצה להבין את העולם החי, ה"נתון" שבתוכו הוטל. לפיכך, אין הוא עושה מתימטיזציה של תופעות ואין הוא הופך את הדברים למושגים. הוא עומד מול היקום בכול שפע צבעיו, הודו ושגבו, ולומד להכירו …

מדברי רבותנו
אך בפנימיות הנשמה שומע

איתא בדגל מחנה אפריים בשם הבעל שם טוב הקדוש, זי"ע, על מאמר חז"ל "בכל יום בת קול יוצאת מהר חורב וכו'", שהקשה… מדוע אין שומעים את הבת קול, ואם אין שומעים אותה לשם מה היא יוצאת? ומבאר שכל ההתעוררות והרהורי תשובה הפוקדים את יהודי מזמן לזמן, הכל הוא מכח הבת …