הביטחון בסלילת דרך יחודית

מִי זֶה הָאִישׁ, יְרֵא ה', יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר.

את רשימת הפסוקים להתבוננות בחרתי לפתוח בפסוק מתהילים כ"ה שנוגע באופן ישיר לאתר זה ולניסיון לבנות מאגר של טכניקות להתבוננות יהודית וגישות שונות למדיטציות יהודית. כפי שכבר נכתב, יש צורך בתעוזה ובחינה תמידית כדי לחדש דרך ביהדות, שכן בעניינים שברוח, מעוף כנף פרפר יכול להשליך את האדם למחוזות אליהם כלל לא התכוון בתחילה. והתפילה והתקווה שנותנת לי את האומץ לנסות ולעודד סלילת דרך זו, מהדהדת בפסוק זה שחזרתי עליו כמנטרה פעמים רבות, ושיננתי אותו שוב ושוב, מתבונן ואוזר ממנו גבורה.

"מי זה האיש ירא ה'", כלומר שואל דוד המלך ומחפש את אותו האחד ההולך מתוך יראת שמים ומבטיח לו שאם אכן הוא פועל מתוך יראת שמים "יורנו בדרך יבחר", לא שה' יורה לאותו האיש להיכן ללכת, אלא יורה לו כיצד ללכת בדרך שאותה בחר האדם עצמו.

כלומר פסוק זה נושא בתוכו הבטחה שלא משנה איזה מסלול יבחר לו האדם, כל עוד המניעים שלו והמעשים שלו נשמרים באותה הזהירות השמורה ליראי ה', ה' יהיה לצידו ויורה לו בכל פניה.

הזמנה להגיב ולהאיר
אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מדיטציה יהודית
מלך: שאין על גביו אלא ה' אלהיו

במסכת הוריות יש גמרא מוזרה המסבירה שם שיש שניים שלא יכולים להיות עניים, השני מבניהם הוא הכהן הגדול, שלא יגיע לעניות בגלל שאם אין לו, אז הוא מקבל ממון משאר הכהנים: "…'והכהן הגדול מאחיו' שהוא גדול מאחיו בנוי בכח בחכמה ובעושר אחרים אומרים מנין שאם אין לו גדלהו משל אחיו". …

מדיטציה יהודית
בין עשו ומודעות עצמית

בפרשת תולדות מופיע הנס הרפואי הראשון. ברגע אחד עשו מחלים ממחלה סופנית וחוזר ללכת. רגע אחד הוא טוען "הנה אנוכי עומד למות", ובזכות מנה של נזיד עדשים הוא מתאושש "ויאכל וישת ויקם וילך". ניתן לטעון שכל מה שהיה צריך זו מנה של פלאסיבו, וניתן לטעון שהוא רק חיפש תירוץ ליעקב. אלא שנראה שפרשיה …

מדיטציה יהודית
עבודת יום כיפור

יום הדין אינו מיוחד ליום כיפור, שכן אנו דנים בכל רגע ורגע. אנחנו שופטים אנשים בכל פעם שנפגשים, שופטים סיטואציות בכל רגע ורגע ובעיקר שופטים את עצמנו ללא הפסקה. אלא שהקריטריונים של אותו המשפט די מפוקפקים. הסטנדרטים לפיהם אנו שופטים במהלך כל השנה הם תוצר הבלילה של התודעה. תוצר של …