הביטחון בסלילת דרך יחודית

מִי זֶה הָאִישׁ, יְרֵא ה', יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר.

את רשימת הפסוקים להתבוננות בחרתי לפתוח בפסוק מתהילים כ"ה שנוגע באופן ישיר לאתר זה ולניסיון לבנות מאגר של טכניקות להתבוננות יהודית וגישות שונות למדיטציות יהודית. כפי שכבר נכתב, יש צורך בתעוזה ובחינה תמידית כדי לחדש דרך ביהדות, שכן בעניינים שברוח, מעוף כנף פרפר יכול להשליך את האדם למחוזות אליהם כלל לא התכוון בתחילה. והתפילה והתקווה שנותנת לי את האומץ לנסות ולעודד סלילת דרך זו, מהדהדת בפסוק זה שחזרתי עליו כמנטרה פעמים רבות, ושיננתי אותו שוב ושוב, מתבונן ואוזר ממנו גבורה.

"מי זה האיש ירא ה'", כלומר שואל דוד המלך ומחפש את אותו האחד ההולך מתוך יראת שמים ומבטיח לו שאם אכן הוא פועל מתוך יראת שמים "יורנו בדרך יבחר", לא שה' יורה לאותו האיש להיכן ללכת, אלא יורה לו כיצד ללכת בדרך שאותה בחר האדם עצמו.

כלומר פסוק זה נושא בתוכו הבטחה שלא משנה איזה מסלול יבחר לו האדם, כל עוד המניעים שלו והמעשים שלו נשמרים באותה הזהירות השמורה ליראי ה', ה' יהיה לצידו ויורה לו בכל פניה.

אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מדיטציה יהודית
דבקות ברגע

ישנם פסוקי התבוננות שבמילים מועטות ומדוייקות, מתארים יסוד גדול: וְאַתֶּם הַדְּבֵקִים ה' אֱלֹהֵיכֶם חַיִּים כֻּלְּכֶם הַיּוֹם. הקריאה הקלאסית בפסוק מלמדת שאילו הדבקים באלוהות, חיים. מבט עדין יותר מציג עומק מרגש: אלו הדבקים באלוהים, הם אלו שאצלם ההכל דבק בהיום, כלומר ברגע הנוכחי. אלא שישנו פרדוקס בין הדבקות לבין ה"היום", שכן הדבר היחידי …

מדיטציה יהודית
הריטריט הארוך ביהדות

אחת הטכניכות הראשונות שהמליצו לי כדי להשקיט את התודעה בתרגול מדיטציה, היא ספירה. ספירה פשוטה מאחד עד עשר, ואז חזרה לאחור, מעשר לאחד. אותה ספירה פשוטה ו"משעממת" מייצרת לתודעה עוגן אליו הוא יכול להתכוונן. אותו התרגיל היה מבחינתי הראי הבוטה ביותר שהצביע עד כמה אני רחוק מעצמי ועד כמה קשה עד בלתי אפשרי לשמור על ריכוז, …

מדברי רבותנו
ולבש בד – הדרכה לקדושה מהנעם אלימלך

מביא הנעם אלימלך בפרשת צב את ההדרכה ההדרגתית המביאה את האדם לקדושה. וצריך להלביש עצמו 'מידו בד', רצה לומר, שצריך לתקן עצמו במידותיו בהתבודדות מחשבתו. השלב הראשון הוא תיקון הרצון בהתבודדות המחשבה, בתוך התודעה עצמה. שכן אין כל טעם לדון ברצון לקדושה בפני מי שאינו מעוניין בכך. לכן לפני שעוסקים בדרכי …