פֵּתַח דְּבָרֶיך יָאִיר מֵבִין פְּתָיִים

פעמים שהאדם ומצא את עצמו נעול, ולא מסוגל לפתוח את פיו כדי להתפלל או שוחח עם האלוהות. יש שהדבר נובע מקיפאון לא ברור, ויש שזה נובע מתחושת ריחוק או נושא אחר המאפיל על התודעה. למקרים אלו ניתן להעזר בפסוק זה המראה שהפתח הנוצר בידי ביטוי הדברים יכול ליצור את האור הפורץ את המחסום. כלומר מה שעל האדם לעשות כדי לפרוץ לו את הדרך לעבר תפילה או שיחה, הוא להתחיל לדבר.

כמובן, מוסיף רבי נחמן מברסלב, שעל הדברים להיות דברי אמת, אלא שגם מי שמתקשה עם ביטויים גדולים ומאיימים כגון "אמת" יכול פשוט להתחיל לספר ולדבר כלפי האלוהות דברים פשוטים, ומתוך הפתח שיציר בעזרת הדיבור יגיעו הדברים להיות "דבריך", הדבר שיוביל להאיר מבין הפתיים. לכן ניתן להעזר בהתבוננות בפסוק זה כדי לעשות מדיטציה יהודית, ולהתחיל התבודדות ודיבור ישיר עם אלוהים.

ההתבוננות המובאת כאן מתבססת על הפרשנות הקלאסית לפסוק קל מפרק קיט, בתוספת ההארה של רבי נחמן מברסב מלקוטי מוהר"ן, א' קיב:

…וּבִפְרָט מִי שֶׁכְּבָר נִמְשַׁך אַחַר עֲבֵרוֹת… וְשָׁם מְקוֹמוֹ… קָשֶׁה לוֹ מְאד לְהִתְפַּלֵּל וּלְדַבֵּר דִּבּוּרִים לִפְנֵי ה כִּי הֵן מְסַבְּבִין אוֹתוֹ מִכָּל צַד… הָעִקָּר שֶׁהַכּל תָּלוּי בּוֹ הוּא אֱמֶת לֵיֵלֵך בְּדֶרֶך אֱמֶת לְפִי מַדְרֵגָתוֹ… וְאָז נֶאֱמַר עָלָיו: "ה אוֹרִי וְיִשְׁעִי" וְכֵיוָן שֶׂה' אוֹר לוֹ יוּכַל לִמְצא פְּתָחִים הַרְבֵּה לָצֵאת מֵהַחֹשֶׁך וְהַגָּלוּת שֶׁהוּא סָגוּר שָׁם כִּי בֶּאֱמֶת יֵשׁ שָׁם פְּתָחִים הַרְבֵּה… וְכֵיוָן שֶׁנִּמְצָא שָׁם פְּתָחִים, הָיָה יְכלֶת לָצֵאת רַק הַכְּסִיל בַּחֹשֶׁך הוֹלֵך, וְלא יִרְאֶה הַפְּתָחִים לָצֵאת וְהוּא אָסוּר וְקָשׁוּר שָׁם, וְלא יִתְּנוּ לוֹ לָצֵאת עַד אֲשֶׁר יִזְכֶּה לְדַבֵּר דִּבּוּרֵי אֱמֶת לִפְנֵי ה' אֲזַי הַדִּבּוּרִים מְאִירִים וַה' אוֹר לוֹ כַּנַּ"ל וַאֲזַי: "פֵּתַח דְּבָרֶיך יָאִיר מֵבִין פְּתָיִים" כִּי הַדִּבּוּרִים הַמְּאִירִים, הַיְנוּ דִּבּוּרֵי אֱמֶת כַּנַּ"ל הֵם מַרְאִין לוֹ הַפֶּתַח … אַך צָרִיך שֶׁיִּהְיֶה הָאֱמֶת אֱמֶת גָּמוּר בָּרוּר וְצָלוּל בְּלִי שׁוּם דּפִי וְהַמַּשְׂכִּיל הַמֵּבִין יֵשׁ לוֹ לְהִתְפַּלֵּל כָּל יָמָיו שֶׁיִּזְכֶּה פַּעַם אֶחָד כָּל יְמֵי חַיָּיו לְדַבֵּר דִּבּוּר אֶחָד שֶׁל אֱמֶת לִפְנֵי ה כָּרָאוּי

 

הזמנה להגיב ולהאיר
אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פסוקי התבוננות
השמעני בבוקר… דרך זו אלך

כבר הוצג פסוק המחזק את ידיו של מי שמנסה לסלול לו דרך חדשה ישנה לעבודת האל. פסוק נוסף שכזה משמש כפתיח למדיטצית בוקר, מדיטציה יהודית שנועדה כדרכם של החסידים הראשונים לשהות לפני התפילה כדי להתנקות, להתבונן ולכוון את עצמו בדרך הנכונה. הַשְׁמִיעֵנִי בַבֹּקֶר חַסְדֶּךָ כִּי בְךָ בָטָחְתִּי הוֹדִיעֵנִי דֶּרֶךְ זוּ …

התבוננות בזמן
שינוי, אבל בנחת

ולמרות ש"אין המקרא יוצא מידי פשוטו", פרשת השבוע עקב הופיעו הפסוקים… כִּי תֹאמַר בִּלְבָבְךָ, רַבִּים הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה מִמֶּנִּי; אֵיכָה אוּכַל, לְהוֹרִישָׁם… לֹא תִירָא, מֵהֶם… מְעַט מְעָט: לֹא תוּכַל כַּלֹּתָם מַהֵר, פֶּן-תִּרְבֶּה עָלֶיךָ חַיַּת הַשָּׂדֶה כל אחד מאיתנו חווה מצב בו הוא מתבונן אל תוכו, ונבהל לראות את הפערים בינו לבין המקום …

פסוקי התבוננות
לעורר לב שקוע בתרדמה

פעמים שהאדם מוצא עצמו שקוע כולו במעמקים, ולא מוצא אף לא נקודה אחת להאחז בה כדי להתחיל להתרומם. בפעמים אלו עליו להאחז בפסוקים הרבים החוזרים ומבהירים שאף כאשר נראה לאדם שאין בו כל נקודה טהורה, הרי שבתוכו תוכו ישנו מקום שאין לאשליה הקיומית כל אפשרות לפגוע, אותה "נשמה שנתת בי …