להשקיט את התודעה

ישנו סיפור ידוע שאני מתכוון להרוס, על אדם שהסתובב בשוק, בחן את הסחורה, בדק את המחירים והתמקח עם המוכרים. פתאום הוא הרגיש שמשהו הכה אותו בחזה. עוד לפני שהתאושש מהמכה הראשונה הוא קיבל מכה נוספת. רק אז נזכר שבעצם הוא בכלל לא בשוק אלא בתפילה, ובדיוק הגיע לקטע בו נהוג שהאדם מכה את עצמו על חטא. אלא שהמחשבות לקחו אותו כל כך רחוק שהוא שכח איפה הוא נמצא.

סיפור זה, משעשע ככול שהוא, מציג את הבעיה המרכזית שלנו כמתבוננים, בעיקר בעידן הנוכחי של הסחות דעת. אם אנחנו מתקשים לצפות בסרטים בני יותר מעשר בגלל שהם איטיים מידי, קל וחומר שנתקשה להתמודד עם תפילות וטקסטים ארוכים. ובאותה המידה הסיכוי שלנו להתגבר על המחשבות הזרות בזמן מדיטציה והתבוננות הוא כמעט אפסי.

מי שמעוניין בניסוי פשוט, שעשיתי עם מגוון רחב של אנשים שכולם נכשלו, פשוט צריך לנסות לספור בנחת עד עשר. המטרה היא רק לספור, ובזמן הספירה לחשוב רק על המספרים. כל כך פשוט, וכל כך בלתי אפשרי. מהר מאוד חושבים על זה שסופרים, או על זה שצרכים לשמור על ריכוז או על אחת מאינסוף מחשבות שונות שאינם עצם הספירה.

אימון הריכוז מהווה אתגר לא רק לאלו המנסים להתפלל, או לאילו המתרגלים מדיטציה יהודית, אלא לכל אדם באשר הוא, לכן היו תרבויות שחקרו את הנושא לעומק, ומכיוון שחב"ת, יהיה זה נבון ללמוד מאלו שהשקיעו שנים בחקר הנושא.

אחת משני המטרות המרכזיות של המדיטציה הבודהיסטית היא השמטהה, כלומר גישה המנסה בעזרת מדיטציה להשקיט את התודעה: להרגיע ולהשקיט את רצף המחשבות האינסופי שמתגלגל בראש ולאפשר לאדם להתרכז ולמקד את התודעה. לגישה זו מספר גדול של שיטות תרגול וניואנסים, אבל העיקרון הבסיסי הוא פשוט ביותר: אימון התודעה בריכוז ומיקוד.

השיטה הנפוצה ביותר באימון השמטהה נעשה בעזרת בהתבוננות בנשימה. לאילו שמתקשים לשים לב לנשימה, מציעים לספור את הנשימות מאחד לעשר וחזרה. למרות שישנם עוד מספר יתרונות בהתמקדות בנשימה, הסיבה שמתמקדים דווקא בה היא פשוט כי היא שם, ניתן באותה המידה להתמקד בדברים אחרים. ההנחיה היא שכשהאדם מתעורר ושם לב שהמחשבות לקחו אותו למקום אחר, עליו פשוט בעדינות לשים לב לזה ולחזור לנושא ההתמקדות המקורי, בלי כעס שגם הוא הסחת דעת או כל תגובה רגשית אחרת, פשוט לחזור לנשימה. כמו כן נראה שיש צורך בכעשרים דקות כדי להתחיל את תהליך ההשקטה, כך שכדאי לתרגל פרק זמן ארוך מזה. כמו כל אימון, ההשקטה והריכוז הוא מיומנות שנרכשת בעזרת נחישות והתמדה, לכן מומלץ לבצע את המדיטציה במקום קבוע ובזמן קבוע. בישיבה עירנית ובצורה נוחה.

השמטהה אינו ערך בפני עצמו, אבל מהווה כלי הכרחי לאילו המעוניינים לבצע מלאכת התבוננות כל שהיא. הוא מאפשר לאדם להתרכז בתפילה, הוא מאפשר התבוננות ומדיטציה יעילה וגם הוא תנאי הכרחי שמאפשר לאדם להשתחרר מהדמיונות הכובלים אותו וחוסמים בפניו את האפשרות לשמוע את קולו של האלוהות המהדהד בעולם.

הזמנה להגיב ולהאיר
בנוגע למדיטיצה
בין האני לאנוכי

ציטוט ידוע מפורסם נמצא במשנה בסנהדרין: כל אחד ואחד חיב לומר, בשבילי נברא העולם אמירה חזקה זו מעמידה את האחריות של העולם כולו על כתפי האדם. אלא שמעבר למסקנה זו, אמירה זו גם אגוצנטרית בצורה בוטה, ומציגה תודעה הטוענת שכל העולם אינו קיים אלא בשביל לשרת את הפרט האינדיבידואל. אל …

בנוגע למדיטיצה
מדיטצית "כל עצמותי תאמרנה"

לפעמים פרשת השבוע מגלגלת לאדם הזדמנות לעסוק בנושא אותו רצה להציג כבר זמן רב: מדיטצית "כל עצמותי תאמרנה". אז פרשת כי תצא נתקלתי בדברים אלו בנועם אלימלך: צריך האדם לתקן כל אבר ואבר עד אשר יבין בשכלו בעצמו שהוא מחסר בעבודתו וכל מעשיו אינם מתוקנים על מכונם במשפט זה שהובא …

בנוגע למדיטיצה
12 הטעויות הנפוצות במדיטציה

מהן הסיבות המרכזיות שגורמות לאנשים "לנטוש" את התהליך לרוב בתחילתו, או פשוט לא להתמיד בו בצורה יומיומית, למרות ידיעת והכרת הסגולות והנפלאות שהוא יכול להכניס לחייהם. פירוט של 12 הטעויות הנפוצות שפורסם באתר אימון סאטי. סיכום יפה וחשוב מאת אורי גולן שפורסם באתר שלו. הזמנה להגיב ולהאיר