ולמרות ש"אין המקרא יוצא מידי פשוטו", פרשת השבוע עקב הופיעו הפסוקים…

כִּי תֹאמַר בִּלְבָבְךָ, רַבִּים הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה מִמֶּנִּי; אֵיכָה אוּכַל, לְהוֹרִישָׁם… לֹא תִירָא, מֵהֶם… מְעַט מְעָט: לֹא תוּכַל כַּלֹּתָם מַהֵר, פֶּן-תִּרְבֶּה עָלֶיךָ חַיַּת הַשָּׂדֶה

כל אחד מאיתנו חווה מצב בו הוא מתבונן אל תוכו, ונבהל לראות את הפערים בינו לבין המקום אליו הוא שואף. בפעמים אילו הוא עלול להרגיש חולשה ולחשוב בקרבו: "רבים החסרונות האילו ממני, איכה אצליח להורישם?". כאן בא המקום להתבונן בפסוקים אלו ומרמזים שאין סיבה לחשוש, שכן כל עוד האדם אוחז במגמה הנכונה ומתרגל בנחישות ובהתמדה, מובטח הוא שיצליח לבצע את השינוי הדרוש ולשרש את התכונות מקרבו.

אלא שאסור לו לאדם לצפות שיצליח "לקפוץ למים" או לעשות שינוי דרסטי בבת אחת, כי אז "תרבה עליך חיית השדה". כלומר אדם שמנסה לזעזע את המערכות, ולבצע שינוי מהפכני, עלול לגלות שהוא רק ערער את עצמו, ונתן לדחפים שלא מבוררים שבו מרחב התבססות.

"מעט מעט", זו ההנחיה לעבודת הנפש. נשימה אחר נשימה, מודעות להרגל אחד בכל פעם ובעיקר בלי כעס או ציפיה למהפיכה. שיטות מדיטציה בכלל ושיטות מדיטציה יהודיות רבות נועדו להתבוננות פנימית ולביצוע שינוי איטי אבל יציב: מצד אחד הרצון להורישם ומצד שני עבודה פנימית רגוע ושיטתית.

הזמנה להגיב ולהאיר
פסוקי התבוננות
השמעני בבוקר… דרך זו אלך

כבר הוצג פסוק המחזק את ידיו של מי שמנסה לסלול לו דרך חדשה ישנה לעבודת האל. פסוק נוסף שכזה משמש כפתיח למדיטצית בוקר, מדיטציה יהודית שנועדה כדרכם של החסידים הראשונים לשהות לפני התפילה כדי להתנקות, להתבונן ולכוון את עצמו בדרך הנכונה. הַשְׁמִיעֵנִי בַבֹּקֶר חַסְדֶּךָ כִּי בְךָ בָטָחְתִּי הוֹדִיעֵנִי דֶּרֶךְ זוּ …

התבוננות בזמן
מה כל כך קשה

ישנם פסוקים שמי שקורא בהם כיום, מתקשה שלא להגיב בתימהון, אבל ישנם פסוקים שגררו הרמת גבה כבר אז, ברגע בו הם נאמרו. אחד מהמפורסמים שבהם, שמופיע בפרשת עקב, מהותי להבנת חשיבות מלאכת ההתבודדות, והסיבה שיש צורך במדיטציה יהודית. בפסוק זה משה אומר: וְעַתָּה יִשְׂרָאֵל מָה ה' אֱלֹהֶיךָ שֹׁאֵל מֵעִמָּךְ כִּי …

פסוקי התבוננות
לעורר לב שקוע בתרדמה

פעמים שהאדם מוצא עצמו שקוע כולו במעמקים, ולא מוצא אף לא נקודה אחת להאחז בה כדי להתחיל להתרומם. בפעמים אלו עליו להאחז בפסוקים הרבים החוזרים ומבהירים שאף כאשר נראה לאדם שאין בו כל נקודה טהורה, הרי שבתוכו תוכו ישנו מקום שאין לאשליה הקיומית כל אפשרות לפגוע, אותה "נשמה שנתת בי …