ולמרות ש"אין המקרא יוצא מידי פשוטו", פרשת השבוע עקב הופיעו הפסוקים…

כִּי תֹאמַר בִּלְבָבְךָ, רַבִּים הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה מִמֶּנִּי; אֵיכָה אוּכַל, לְהוֹרִישָׁם… לֹא תִירָא, מֵהֶם… מְעַט מְעָט: לֹא תוּכַל כַּלֹּתָם מַהֵר, פֶּן-תִּרְבֶּה עָלֶיךָ חַיַּת הַשָּׂדֶה

כל אחד מאיתנו חווה מצב בו הוא מתבונן אל תוכו, ונבהל לראות את הפערים בינו לבין המקום אליו הוא שואף. בפעמים אילו הוא עלול להרגיש חולשה ולחשוב בקרבו: "רבים החסרונות האילו ממני, איכה אצליח להורישם?". כאן בא המקום להתבונן בפסוקים אלו ומרמזים שאין סיבה לחשוש, שכן כל עוד האדם אוחז במגמה הנכונה ומתרגל בנחישות ובהתמדה, מובטח הוא שיצליח לבצע את השינוי הדרוש ולשרש את התכונות מקרבו.

אלא שאסור לו לאדם לצפות שיצליח "לקפוץ למים" או לעשות שינוי דרסטי בבת אחת, כי אז "תרבה עליך חיית השדה". כלומר אדם שמנסה לזעזע את המערכות, ולבצע שינוי מהפכני, עלול לגלות שהוא רק ערער את עצמו, ונתן לדחפים שלא מבוררים שבו מרחב התבססות.

"מעט מעט", זו ההנחיה לעבודת הנפש. נשימה אחר נשימה, מודעות להרגל אחד בכל פעם ובעיקר בלי כעס או ציפיה למהפיכה. שיטות מדיטציה בכלל ושיטות מדיטציה יהודיות רבות נועדו להתבוננות פנימית ולביצוע שינוי איטי אבל יציב: מצד אחד הרצון להורישם ומצד שני עבודה פנימית רגוע ושיטתית.

הזמנה להגיב ולהאיר
מדיטציה יהודית בפרשה ובזמן
התבוננות במקור האור בחנוכה

כמו כל חגי ישראל, גם בחג החנוכה ישנם אינספור יסודות עמוקים שניתן וכדאי לדלות מהם עקרונות חשובים, להתבונן בהם ולקחת אותם כיסוד למדיטציה יהודית. ניתן גם לבחור להעמיק באור ובנר. נושא שבו ישנם רעיונות עמוקים שמשמשים כמושא להתבוננות ומדיטיצה בקבלה ובתרבויות רבות נוספות. אלא שכשרוצים להתחיל הארה במקום חשוך, יש …

מדיטציה יהודית
בין עשו ומודעות עצמית

בפרשת תולדות מופיע הנס הרפואי הראשון. ברגע אחד עשו מחלים ממחלה סופנית וחוזר ללכת. רגע אחד הוא טוען "הנה אנוכי עומד למות", ובזכות מנה של נזיד עדשים הוא מתאושש "ויאכל וישת ויקם וילך". ניתן לטעון שכל מה שהיה צריך זו מנה של פלאסיבו, וניתן לטעון שהוא רק חיפש תירוץ ליעקב. אלא שנראה שפרשיה …

מדיטציה יהודית בפרשה ובזמן
עודנו עומד

אחת המטרות המרכזיות במדיטציה בכלל ומדיטציה יהודית בפרט היא יצוב התודעה. אדם לא יכול להכיר את עצמו כשהוא מיטלטל מכל השפעה הקוראת בעולם. רגע אחד אנו מאושרים, ואז העולם צבוע בגוון מסויים, ורגע לאחר מכן אנו שומעים מילה שאינה טובה, ורואים את העולם בגוון אחר לחלוטין. אדם המעוניין להכיר את …