וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ כֹהֵן מִדְיָן, חֹתֵן מֹשֶׁה, אֵת כָּל-אֲשֶׁר עָשָׂה אֱלֹהִים לְמֹשֶׁה… וַיֹּאמֶר, אֶל-מֹשֶׁה, אֲנִי חֹתֶנְךָ יִתְרוֹ, בָּא אֵלֶיךָ; וְאִשְׁתְּךָ–וּשְׁנֵי בָנֶיהָ, עִמָּהּ… וַיְסַפֵּר מֹשֶׁה, לְחֹתְנוֹ, אֵת כָּל… וַיִּחַדְּ יִתְרוֹ עַל כָּל-הַטּוֹבָה, אֲשֶׁר-עָשָׂה יְהוָה לְיִשְׂרָאֵל, אֲשֶׁר הִצִּילוֹ, מִיַּד מִצְרָיִם. וַיֹּאמֶר, יִתְרוֹ, בָּרוּךְ ה' אֲשֶׁר הִצִּיל אֶתְכֶם מִיַּד מִצְרַיִם וּמִיַּד פַּרְעֹה:  אֲשֶׁר הִצִּיל אֶת-הָעָם, מִתַּחַת יַד-מִצְרָיִם.

כמה חזרות יש בקטע אחד קצר. דבר ראשון מציגים לנו את יתרו, דמות ידועה. אחר כך מציגים את ציפורה ושני בניה. ואז כאילו זה לא הספיק, יתרו מציג את כולם פעם נוספת למשה שוודאי מכיר את משפחתו. חזרה שניה רואים כשיתרו שומע ממשה בסבלנות בדיוק את הדברים שכבר שמע לפני כן, הדברים שהביאו אותו למחנה ישראל. ואז הוא חוזר ומסכם בדיוק את מה שכבר נאמר מספר פעמים בקטע קצרצר.

אבל אולי זו גדולתו של יתרו, התובנה שיותר ממה שהמעשה חשוב והרבה יותר מהידע, חשוב לתת מקום להוויה הסוביקטיבית. חשוב להיות מסוגל לספר, ולא פחות חשוב, להיות מסוגל לשמוע את העומד מולך, לשמוע שמיעה מלאה ופעילה.

מי שמנסה להתעלות בסולם הרוחני, אבל לא מסוגל לשמוע את העומד מולו, כנראה שפספס נקודה יסודית בדרך. לכן אילו המתרגלים מדיטציה יהודית צרכים כחלק מהתרגול ללמוד להקשיב לעצמם, להיות מסוגלים לנסח את הדברים בצורה כנה ומדוייקת, ולהיות קשובים למה שםה אומרים במילים ובמעשים. וכמובן להתאמן על אותה מלאכה חשובה וקשה: להקשיב הקשבה מלאה שמנסה להבין את העומד מולם.

וישמע יתרו: מה שמועה שמע ובא? שמע ובא!

אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מדיטציה יהודית
מדאנה ידבנו ליבו

די לקרוא את הפסוקים הראשונים כדי לראות מייד כיצד אנו נקראים להתעורר ולהיות מודעים לדינמיקה של התודעה המשטה בעולם: דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְיִקְחוּ-לִי תְּרוּמָה:  מֵאֵת כָּל-אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ, תִּקְחוּ אֶת-תְּרוּמָתִי. וְזֹאת, הַתְּרוּמָה, אֲשֶׁר תִּקְחוּ, מֵאִתָּם… בקריאה פשטנית נראה שיש טעות בפסוק: למה בני ישראל נקראים לקחת תרומה לה' ולא לתת תרומה. …

מדיטציה יהודית
הפוסל את עצמו מפסל

בפרשת יתרו כתוב: "לֹא-תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל, וְכָל-תְּמוּנָה, אֲשֶׁר בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל, וַאֲשֶׁר בָּאָרֶץ מִתָּחַת–וַאֲשֶׁר בַּמַּיִם, מִתַּחַת לָאָרֶץ." כמובן שאין המקרא יוצא מידי פשוטו, ומופיע כאן איסור לעבוד עבודה זרה: להשתחוות לפסל או לאלילים כלשהם. אלא שבתוך אותו האיסור ישנו יסוד עמוק מהתפיסה הסתמית שאין להתייחס לגוש מתכת או אבן כאל. כאן ישנו איסור …

מדברי רבותנו
אך בפנימיות הנשמה שומע

איתא בדגל מחנה אפריים בשם הבעל שם טוב הקדוש, זי"ע, על מאמר חז"ל "בכל יום בת קול יוצאת מהר חורב וכו'", שהקשה… מדוע אין שומעים את הבת קול, ואם אין שומעים אותה לשם מה היא יוצאת? ומבאר שכל ההתעוררות והרהורי תשובה הפוקדים את יהודי מזמן לזמן, הכל הוא מכח הבת …