דבקות ברגע

ישנם פסוקי התבוננות שבמילים מועטות ומדוייקות, מתארים יסוד גדול:

וְאַתֶּם הַדְּבֵקִים ה’ אֱלֹהֵיכֶם חַיִּים כֻּלְּכֶם הַיּוֹם.

הקריאה הקלאסית בפסוק מלמדת שאילו הדבקים באלוהות, חיים. מבט עדין יותר מציג עומק מרגש: אלו הדבקים באלוהים, הם אלו שאצלם ההכל דבק בהיום, כלומר ברגע הנוכחי.

אלא שישנו פרדוקס בין הדבקות לבין ה”היום”, שכן הדבר היחידי שלא ניתן להידבק ולאחז בו, הוא הרגע.

הדבקות הינה דבר מסוכן, שכן ברגע בו האדם דבק, הוא נקשר, ומהתקשרות ישנו מרחק קצר מאוד לעבודה מקובעת וזרה. הדבקות שאינה עבודה זרה, הדבקות בה’, הינה דבקות בה האדם כולו, נמצא היום, ברגע הנוכחי. לא עבודה שמנסה לשחזר תחושות מהעבר, לא ניסיון להשיג במטרות שאינם מתאימות לרגע, אלא “היום”. רק דבקות ברגע הנוכחי מאפשר חיים, שכן העבר עבר והעתיד אינו אלא הזיות הדמיון.

והדרך היחידה להגיע לאותה דבקות שאינה נאחזת, אלא חשה ופועלת ברגע הנוכחי, היא באמצעות התבוננות.

אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

התבוננות יהודית
הפסדתי, אבל היה מאבק!

השפת אמת ממקד את המבט, שאסור לאדם להביט בהפסד, אלא בעצם המאבק. להבין שהנפילה לא מייצגת את הרצון האמיתי, אלא בדיוק להפך: הרצון האמיתי מתברר מתוך זה שהיה מאבק. דווקא המחלוקת, וגם אם חלילה הפסדנו, דווקא המחלוקת מבררת את הנקודות החשובות לאדם.

פסוקי התבוננות
1
ללכת לאיבוד בעצמי

השבוע התעוררתי להבחין בפסוק מעורר עניין שמבהיר את כל הפרק באור יקרות. אמנם אני לא יכול להתחייב שלזה דוד המלך התכוון, אבל ההתבוננות וההארה העולה ממנו מצדיקה להגות בו לעומק ולהביט במה שהוא מעורר בתודעה. ובעיקר שהפרק מספק דרך פשוטה וברורה להחלץ מאובדן עצמי. אֶזְכְּרָה נְגִינָתִי, בַּלָּיְלָה. עִם-לְבָבִי אָשִׂיחָה, וַיְחַפֵּשׂ …

פסוקי התבוננות
התבוננות: בין הצרות למצוקות

צרות – לבבי הרחיבו, ממצוקותי – הוציאני תהילים כה, יז פעמים שנתקלים בפסוקי התבוננות שמעירים את הערב. ופסוק זה גרם לי בדיוק את זה. בזמן שקיימתי את ״אמונתך בלילות״ ועסקתי בהתבוננות יוצרת בספר תהילים, נתקלתי בפסוק זה, ורפרוף קצר במפרשים חשף פסוק התבוננות שכדאי לזכור ולהציב מול העיניים. חדי העיין …