כל הקובע מקום

אחת ההנחיות החוזרות על עצמן ברוב שיטות המדיטציה היא שלא לשנות מיקום, אלא לקבוע מיקום קבוע למדיטציה ולדבוק בו. הנחיה זו נמצאת גם במסגרת המדיטציה היהודית ובאופן ספציפי בנוגע לעבודת התפילה. כתוב בגמרא ש”כל הקובע מקום לתפילתו אלהי אברהם בעזרו”, כלומר ישנה מעלה כלשהי שנוגעת לקביעת מיקום לתפילה שקשורה לתכונות של אברהם.

אלא שקריאת פרשת השבוע הפותחת במילים “לך לך”, והמשך חייו של אברהם מראים דמות שלא עוצרת לרגע: הולכת, רצה, נלחמת, נודדת ונמצאת בתנועה מתמדת. נראה כאילו הגמרא המיחסת לאברהם את האופי “הקובע מקום לתפילתו” בחרה דמות שהנה הפך גמור לקביעות אותה הם מבקשים.

לדעתי ההבנה בנוגע להבדל לבין התנועה הפנימית לחיצונית היא אחד הדברים החשובים ביותר במדיטציה. בניגוד לרדיפה החיצונית אחר שינויים, מטרת המדיטציה היא לחוש ולהיות מודע לתנועה הפנימית. לצורך כך יש להשתיק את רעשי הרקע שמסיחים את הדעת. דווקא הדגשת מימד הקביעות של אברהם הנע ללא הפסקה, הוא שזה שמראה שכל התנועה המתמדת שלו היתה חיצונית בלבד, ובתוכו היתה היציבות של מי שעמד בעשרה נסיונות.

ישנה אמירה מפורסמת החוזרת בגרסאות שונות ש”מי שמתפלל היום בגלל שהתפלל אתמול – רשע טוב הימנו” (הרבי מקוצק). או שמי שמנסה לשחזר את התפילה מאתמול, הרי הוא כעובד עבודה זרה. הניסיון שלחזר חוויה שעברה, או הניסיון לאחוז במצב בו היית ביום האתמול, הוא סגידה למצב קפוא וחסר חיים, דבר שעומד בניגוד למטרת התפילה והמדיטציה: פגישה עם ההווה.

לכן מדיטציה ותפילה אמיתית אוחזת בשני הקצוות, מצד אחד קובעת לעצמה מקום כדי לבטל את ההשפעה של הארעיות החיצונית, ומצד שני ודווקא מתוך כך נעה ומשתנה ללא הפסקה.

אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מדיטציה יהודית בפרשה ובזמן
מודעות יהודית (מיינדפולנס) בפרשת תצוה

מיידפולנס ומודעות יהודית בפרשת תצוה והתביעה מהכהן הגדול להיות בקשיבות מתמדת

מדיטציה יהודית בפרשה ובזמן
מודעות יהודית (מיינדפולנס) בפרשת תרומה

מסביר השפת אמת בפרשת תרומה שמרחב המודעות הוא המקום בו בא לידי הגילוי האלוהי, ולכן הוא המרחב בו על האדם לפעול, לברר את גילוי ה׳ בכל רגע נתון

nothing
פינת מודעות יהודית (מיינדפולנס) בפרשת משפטים

מיידפולנס בפרשת משפטים: שבו לנו בזה על תורם של הצעירים לפרוץ. והשפת אמת על זה מי שפועל מתוך מודעות לא צריך לחשוש לכך שיזיק