ציווי הוא להחברות עם ההוה

מה שאין היהודי חוקר אחר העתידות, אין זה רק שאינו הולך לקוסמים ויודעי עתידות – אלא היושב בדד ומרגיש חוסר שקט כי העתיד אינו ידוע לו, גם זה חקירה אחר עתידות.

עיקר הדרגה היא התייחדות עם רגע ההוה, להרגיע את ההוה, מה שמרגיש וחי עכשיו ממש, כפי שהוא עתה. “אל יחקור אחר העתידות” אין הכוונה רק להימלט ממחשבות עתיד, אלא ציווי הוא להחברות עם ההוה, שזה העיקר הגדול בהתבודדות.

מתוך הספר יחוד ההתבודדות, לרבי אברהם צבי קלוגער

אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מדברי רבותנו
האנרכיה נובעת מדבקות אלהית עליונה

בניגוד לסוציאליזם שנובע מראית המציאות הנוכחית, הרב קוק מסביר שדבקות אלוהית עליונה מובילה לאנרכיה שדורשת סדר גבוהה יותר מקיומה הנוכחי של המצאות.

מדברי רבותנו
המלעיטים את הנפש בנייר

הנביאים ובני הנביאים התבודדו בהרים ובגבעות, מסביב למראה פני שדות וטהר שמים, רוח צח חרישית נושבת, מחיה הנפש ומשיב הרוח במראה קודש, מרנין ומעלה, להקשיב לשמוע אמר דבר קודש י׳. למחסה ממטר ומקור ליל התכנסו במערות. ספרים רבים לא היו אתם, הרי לא היו זקוקים לאוצרות ספרים, כמו ספרי הש״ס …

מדברי רבותנו
הפארדוקס המייאש בדיכוטומיה הנוראה

החוויה הקוסמית היא אנטיתיטית ומגרה. היא מתמצה בדיכוטומיה נוראה. לפיכך, כדי שאיש האמונה יגאל את עצמו מבדידותו ומצערו חייב הוא לפגוש את האלוהים במישור אישי ובחס של ברית, למען יהיה קרוב לו ויהיה בן חורין בנוכחותו.