התבוננות: בין הצרות למצוקות

צרות – לבבי הרחיבו,

ממצוקותי – הוציאני

תהילים כה, יז

פעמים שנתקלים בפסוקי התבוננות שמעירים את הערב. ופסוק זה גרם לי בדיוק את זה. בזמן שקיימתי את ״אמונתך בלילות״ ועסקתי בהתבוננות יוצרת בספר תהילים, נתקלתי בפסוק זה, ורפרוף קצר במפרשים חשף פסוק התבוננות שכדאי לזכור ולהציב מול העיניים.

חדי העיין יבחינו שהפיסוק בציטוט שונה מרוב הפרשנים, שכן רובם הסבירו ש״צרות לבבי – הרחיבו״. אלא שהתבוננות בפסוק זה על פי המלבי״ם חושף פסוק התבוננות מהמם שמביא ניסוח קצרצר תובנה תודעתית חשובה שאני חוזר עליה כאן פעמים רבות.

צרות – לבבי הרחיבו

צרות הינם מכשולים ממשייים שלא חסרים בחיים. דברים שלא התרחשו כמו שרצינו, אנשים שהניחו לנו מכשול, מחלות, דברים שהתקלקלו ועוד. אלא שכל אותם הצרות אינם אלא אבנים בצד הדרך, שהתודעה יכולה לבחור כיצד להתיחס עליהם. האם הם מכשול, או אתגר. האם מדובר בסבל, הוא בהזדמנות לצמיחה.

לכן הפסוק משתף רגע אינטיבי בו מעיד המשורר שהצרות רק הרחיבו את לבבו. כל הקשיים והתמודדות החיצוניות אינם אלא אתגרים שיש להתגבר עליהם, והזדמנויות ללמוד להם. ולכן על הצרות, רק מרחיבים את הלב.

ממצוקותי – הוציאני

לעומת הצרות, המצוקות, אחד מסוגיו של הסבל, אינו נמצא מחוץ לאדם, אלא בתוך תודעתו. ואדם השבוי בתודעה מלאת מצוקה, צריך סיוע כדי לצאת מבית האסורים. שאין החבוש מתיר עצמו מבית האסורים.

אדם השרוי בתודעת קורבן, בתודעת מסכנות, לא יצליח להתרומם גם עם לא יהיו לו צרות כלל. לכן בניגוד לצרות, שאיתם יכול לאדם להתמודד בעצמו. מול המצוקות, מול שבי התודעה, אנחנו צרכים סיוע ותפילה.

אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פסוקי התבוננות
1
ללכת לאיבוד בעצמי

השבוע התעוררתי להבחין בפסוק מעורר עניין שמבהיר את כל הפרק באור יקרות. אמנם אני לא יכול להתחייב שלזה דוד המלך התכוון, אבל ההתבוננות וההארה העולה ממנו מצדיקה להגות בו לעומק ולהביט במה שהוא מעורר בתודעה. ובעיקר שהפרק מספק דרך פשוטה וברורה להחלץ מאובדן עצמי. אֶזְכְּרָה נְגִינָתִי, בַּלָּיְלָה. עִם-לְבָבִי אָשִׂיחָה, וַיְחַפֵּשׂ …

הגיגים
בין שני סוגי ההתבוננות

להגיד בבוקר חסדך, ואמונתך בלילות תהילים צב, ג היום שיניתי את כותרת המשנה של האתר, הצנעתי את המילה ״מדיטציה״ והחלפתי אותה במונח העברי: התבוננות. מעבר לקושי האישי בשימוש בביטוי זר בלב ניסיון להחיות רוח עברית מקורית. המונח הלועזי מכיל בתוכו מגוון רחב של פרקטיקות שונות ומשונות (וכן, כאן בכוונה השתמשתי …

התבוננות יהודית
נתת שמחה בליבי

רַבִּים אֹמְרִים, מִי-יַרְאֵנוּ-טוֹב: נְסָה עָלֵינוּ, אוֹר פָּנֶיךָ ה׳.נָתַתָּה שִׂמְחָה בְלִבִּי; מֵעֵת דְּגָנָם וְתִירוֹשָׁם רָבּוּ.בְּשָׁלוֹם יַחְדָּו, אֶשְׁכְּבָה וְאִישָׁן: כִּי-אַתָּה ה׳ לְבָדָד; לָבֶטַח, תּוֹשִׁיבֵנִי. תהילים ד׳ ז-ט כמו בועות המתבקעות ורוחשות במים רותחים, סוערת התודעה, מעלה ורוגשת. יש הטוענים שניתן להשקיט את התודעה לחלוטין, ויש הטוענים שגם לאחר תרגול ארוך שנים, תמשיך …