מורכבות המונח מדיטציה היהודית

מדיטציה יהודית הינו שם לא מוצלח לענף מהותי מתחדש בעבודת האל של היהודי המאמין, של “רוחניקים” הישראלים ושל תרבויות ניו’ אייגיות בעלי זיקה יהודית.

אין כל ספק שבימי קדם עסקו היהודים המאמינים ששאפו לקדושה ולנבואה בסוג כלשהו של מדיטציה, אלא שמלבד רמזים סתומים ותיאורים חסרים, כגון “נגן המנגן” או השהייה של החסידים הראשונים, לא נותרו עדויות שמאפשרות שחזור של הפרקטיקות המדיטטיביות של היהודים בימי קדם. עיסוק זה בא לידי ביטוי אזכורים שונים המופיעים כבר בתנ”ך וממשיכים לאורך התלמוד והספרות המדרשית. אלא שאין כל אפשרות לשחזר בדיוק מה היו הטכניקות בהם השתמשו, ו”מדעי הרוח” אבדו במשך השנים ואף נדחקו במכוון מתוך צורך לעגן את אורח החיים הדתי הנדרש כדי להתמודד עם סכנות הרוח המשוטטת בתקופה של חולאי הגלות.

מאז שחדרו האמונות מהמזרח, ובראשם התרבות הבודהיסטית, התגבר העיסוק של התרבות המערבית במדיטציות שונות, וכתוצאה מזה גם החיפוש אחרי מדיטציה “יהודית”. דבר זה גרם למספר אנשים לנסות לשחזר את אותם הפרקטיקות העתיקות שאבדו. חלקם יצרו טכניקות לאור תובנות פסיכולוגיות, חלקם ניסו לשחזר באופן כזה או אחר מרסיסי המילים הפזורים, חלקם בדו שיטות מליבם, חלקם גיירו מדיטציות מתרבויות אחרות וחלקם סברו שיש לאמץ שיטות שעובדות, גם אם מקורם בתרבויות זרות.

מכיוון שמאחרי המונח “מדיטציה יהודית” כלולים זרמים רבים בעלי מטרות שונות, נוצר מצב בו ישנם רבים הטוענים שהצליחו לחשוף או ליצור שיטות מדיטטיביות יהודיות, שפעמים סותרות אחת את השניה, ופעמים אינם אלא יצירה שאין מקומה בעולמו של היהודי השואף אל הקודש, כפי שוודאי היתה המדיטציה היהודית בימי טהרתה.

נוכחותה של המדיטיצה היהודית בימי קדם לא נבע רק מתשוקה אישית של האדם השואף להתקרב לאלוהות, אלא כנראה שהיתה תרגול הכרחי לאילו ששאפו לרוח הקודש ולנבואה. וכיום, כאשר אחיזת הברזל של מערכות הגנה הגלותיות מתחילים להיסדק, והרוח הישראלית המקורית החוזרת לנשב, חוזר הצורך לחדש את הדרכים לעבר הקשר בו האדם זכה לשמוע את קולו של האלוקות, ומתוך כך חודש הצורך לברר את הפרקטיקות המדיטטיביות שיסיעו ליהודי המאמין להעפיל מחדש לגבהי הקדושה אליהם מסוגל ונועד.

אלא שמדיטציה יהודית הינו שם לא מוצלח לענף מהותי מתחדש בעבודת האל של היהודי המאמין, אך בגלל שטרם בורר שם המסוגל לקשר בין התרגולות הטכניות המוכרות בעיקר מתרבויות זרות, לבין שאיפת הקודש היחודית למאמין, בשל זאת נאלץ בינתיים להסתפק במונח זה.

אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הגיגים
שמע ישראל: קולו המפורד של האחד

שמע ישראל: קריאה לאדם להשיל מעליו את הסיפור הפרטי שמפרק את המציאות ובדרך כופה בדידות אלימה. במקום זה לנסות לספר את הסיפור האחדותי של ההוויה ובכל למצוא את מיקומך הטבעי ואת יעודך המפואר.

התבוננות יהודית
הפסדתי, אבל היה מאבק!

השפת אמת ממקד את המבט, שאסור לאדם להביט בהפסד, אלא בעצם המאבק. להבין שהנפילה לא מייצגת את הרצון האמיתי, אלא בדיוק להפך: הרצון האמיתי מתברר מתוך זה שהיה מאבק. דווקא המחלוקת, וגם אם חלילה הפסדנו, דווקא המחלוקת מבררת את הנקודות החשובות לאדם.

הגיגים
בין שני סוגי ההתבוננות

להגיד בבוקר חסדך, ואמונתך בלילות תהילים צב, ג היום שיניתי את כותרת המשנה של האתר, הצנעתי את המילה ״מדיטציה״ והחלפתי אותה במונח העברי: התבוננות. מעבר לקושי האישי בשימוש בביטוי זר בלב ניסיון להחיות רוח עברית מקורית. המונח הלועזי מכיל בתוכו מגוון רחב של פרקטיקות שונות ומשונות (וכן, כאן בכוונה השתמשתי …