דמיון מודרך במדיטציה יהודית

מיותר לתאר את משמעות המונח דמיון מודרך, שכן מאז שנכנס ללקסיקון הפסיכולוגי לפני כמאה וחמישים שנה, כבש במהירות מקום מרכזי ככלי ריפוי כמעט בכל מקום אפשרי ולמגוון מטרות שונות וסותרות. סביר להניח שזו הפרקטיקה הפשוטה ביותר להשמה, וזו שניתן לראות את הפירות שלה בצורה המהירה ביותר וחד משמעית. גם חוקרי המוח מצאו שההיגיון העומד מאחרי שיטת הדמיון המודרך משפיעה באופן ברור על מבנה התאים וקשרי הנוירונים המשפיעים על התודעה. אלא שהרבה לפני שהפסיכולוגיה המערבית "גילתה" את הדמיון המודרך, שיטה זו היתה בשימוש קבוע בקרב תרבויות רבות ודתות שונות.

מסיבות אילו, אין באמת צורך ל"הכשיר" את השיטה המדיטטיבית של הדמיון המודרך כדי שניתן יהיה להשתמש בה במדיטציה יהודית. כל מה שצריך לעשות הוא לבחון את הציור שהמודטט מצייר לעצמו כדי לבחון האם הוא משאיר את החותם הראוי למי שמאמין וחפץ באמונה באלוהי ישראל, או שחלילה הוא כולל ספיחים שמקורם אינו מבורר והשפעתם חורגת מהרצוי לקרבת האל או לבריאות הנפש.

סיבה נוספת וברורה בהרבה שבשלה אין צורך להכשיר את שיטת הדמיון המודרך, היא ששיטה זו היתה נפוצה בקרב זרמים שונים של היהדות, ולאור תקופות ארוכות, שנים לפני שהאיש חשב לטבוע את הביטוי "מדיטציה יהודית". ולהלן נביא רשימה קצרצרה ולא ממצא של מקורות שהדריכו להשתמש בדמיון מודרך:

  • קהלת ז,ב: טוב ללכת אל בית האבל וגו' והחי יתן אל ליבו.
  • אבות ג,א: הסתכל בשלשה דברים ואין אתה בא לידי עברה. דע, מאין באת, ולאן אתה הולך, ולפני מי אתה עתיד לתן דין וחשבון.
  • פסחים קטז: חייב אדם לראות את עצמו כאילו יצא ממצרים.
  • איגרת הרמב"ן: תעלה על ליבך מידת הייראה כי תיתן אל ליבך תמיד מאין באת ולאן אתה הולך ושאתה רימה ותולעה בחייך ואף כי במותך.
  • מלבי"ם משלי ד,ח: יצייר בלבו חשיבות החכמה ורוממתה וכנגד זה גם החכמה תרומם אותו.
  • תניא ט: להתבונן בגדולתו אשר עד אין חקר ואין סוף ולהוליד מהן על ידי הדעת היראה במוחו ופחד ה' בלבו ואהבת ה' כאש בוערה בלבו כרשפי שלהבת.
  • נעם אלימלך פ' לך לך: שמצייר לעצמו כאילו עומד בא"י ועל ידי זה בא לו הבהירות בתפילתו, "דומה כמי שיש לו אלקי".

ועוד מקורות רבים מספור.

לאור כל זאת די ברור מדוע ישנם אינספור שיטות שונות והצעות שונות למדיטציה יהודית בשיטת הדמיון המודרך, והם השתנים לפי המשנה בה המורה נוקט ואפילו באופיו של המורה ומה שליבו נוטה. אלא שמסיבה זאת על הניגש לשיטה זו או אחרת לבדוק האם זו הדרך אותה הוא בורר לעצמו, האם זה החותם שהוא מעוניין להטביע בליבו והאם זה החותם המתאים לשלב בו הוא נמצא.

הזמנה להגיב ולהאיר
אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מדיטציה יהודית
עבודת יום כיפור

יום הדין אינו מיוחד ליום כיפור, שכן אנו דנים בכל רגע ורגע. אנחנו שופטים אנשים בכל פעם שנפגשים, שופטים סיטואציות בכל רגע ורגע ובעיקר שופטים את עצמנו ללא הפסקה. אלא שהקריטריונים של אותו המשפט די מפוקפקים. הסטנדרטים לפיהם אנו שופטים במהלך כל השנה הם תוצר הבלילה של התודעה. תוצר של …

מדיטציה יהודית
האם ניתן לסגור את האתר?

לפעמים אדם מגלה דבר שמעמיד את כל העבודה שלו בספק ואולי כל שנותר הוא לסגור את האתר איכ? פעמים שהספק הוא ספק שלילי, בו הוא תוהה האם הוא רשאי להמשיך, ופעמים ספק חיובי, הוא הוא מבין שאין כל צורך להמשיך. יושבים במקום שקט ונינוח ומתחילים להשמעת קולות. קולות ראשוניים בסיסיים, ממש …

הגיגים
האם זכית לכאוס?

בדור האחרון צמחו שפע מקובלים ומחלקי קבלות, ופעמים שקשה להבדיל בניהם. קושי זה אינו חדש, וכבר בתורה ניסו להדריך איך להבדיל בין נביאים להוזים. אז בין ההנחיות השונות, אחד הדרכים היא לבדוק האם הטוען לקבלה, או לנבואה, כועס. שכבר אמרו רבותנו שכל הכועס כאילו עובד עבודה זרה. ההסבר הראשוני לכך …