לשמוע את עצמך והסביבה

וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ כֹהֵן מִדְיָן, חֹתֵן מֹשֶׁה, אֵת כָּל-אֲשֶׁר עָשָׂה אֱלֹהִים לְמֹשֶׁה… וַיֹּאמֶר, אֶל-מֹשֶׁה, אֲנִי חֹתֶנְךָ יִתְרוֹ, בָּא אֵלֶיךָ; וְאִשְׁתְּךָ–וּשְׁנֵי בָנֶיהָ, עִמָּהּ… וַיְסַפֵּר מֹשֶׁה, לְחֹתְנוֹ, אֵת כָּל… וַיִּחַדְּ יִתְרוֹ עַל כָּל-הַטּוֹבָה, אֲשֶׁר-עָשָׂה יְהוָה לְיִשְׂרָאֵל, אֲשֶׁר הִצִּילוֹ, מִיַּד מִצְרָיִם. וַיֹּאמֶר, יִתְרוֹ, בָּרוּךְ ה’ אֲשֶׁר הִצִּיל אֶתְכֶם מִיַּד מִצְרַיִם וּמִיַּד פַּרְעֹה:  אֲשֶׁר הִצִּיל אֶת-הָעָם, מִתַּחַת יַד-מִצְרָיִם.

כמה חזרות יש בקטע אחד קצר. דבר ראשון מציגים לנו את יתרו, דמות ידועה. אחר כך מציגים את ציפורה ושני בניה. ואז כאילו זה לא הספיק, יתרו מציג את כולם פעם נוספת למשה שוודאי מכיר את משפחתו. חזרה שניה רואים כשיתרו שומע ממשה בסבלנות בדיוק את הדברים שכבר שמע לפני כן, הדברים שהביאו אותו למחנה ישראל. ואז הוא חוזר ומסכם בדיוק את מה שכבר נאמר מספר פעמים בקטע קצרצר.

אבל אולי זו גדולתו של יתרו, התובנה שיותר ממה שהמעשה חשוב והרבה יותר מהידע, חשוב לתת מקום להוויה הסוביקטיבית. חשוב להיות מסוגל לספר, ולא פחות חשוב, להיות מסוגל לשמוע את העומד מולך, לשמוע שמיעה מלאה ופעילה.

מי שמנסה להתעלות בסולם הרוחני, אבל לא מסוגל לשמוע את העומד מולו, כנראה שפספס נקודה יסודית בדרך. לכן אילו המתרגלים מדיטציה יהודית צרכים כחלק מהתרגול ללמוד להקשיב לעצמם, להיות מסוגלים לנסח את הדברים בצורה כנה ומדוייקת, ולהיות קשובים למה שםה אומרים במילים ובמעשים. וכמובן להתאמן על אותה מלאכה חשובה וקשה: להקשיב הקשבה מלאה שמנסה להבין את העומד מולם.

וישמע יתרו: מה שמועה שמע ובא? שמע ובא!

אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מדיטציה יהודית בפרשה ובזמן
למצוא את מקומנו

חורבן בית המקדש מהווה חורבן היכולת הטבעית לחוש את המשמעות בהוויה. לכן מאז ניטל ניטל הטעם הטוב מהפירות. מאז כולנו נאבקים בדמיונות ונעים בין ריקנות מייאשת ללוחמנות דורסנית. שני צדדים של אותו מחסור קשיבות לרצון האמיתי של ההוויה.

מדיטציה יהודית בפרשה ובזמן
דיבור קשוב

פרשת דברים מציגה את סופו של התהליך אותו עובר משה, מהיותו איש האמונה הבודד, המתקשה לתרגם את עולמו הרוחני לשפה שתתקבל באוזני אנשים רגילים, לאדם שמבאר את התורה בשבעים לשון. בתהליך קשיבות שלקח ארבעים שנה, בו למד משה להכיר כל הארה פרטית שקיימת במציאות, עד שכשדיבר, המאזינים התפלאו כיצד הוא מסוגל לפנות למעמקים האינטימיים ביותר. באותו אופן גם אנחנו נדרשים להיות קשובים לעומד מולנו, וללמוד מההארה הפרטית שלו גוון נוסף שקיים בהוויה.

מדיטציה יהודית בפרשה ובזמן
התמודדות מול דמיון משובש

מקובל לחשוב על הדמיון ככלי לעבודת ה׳. אבל פרשת מטות באה להתמודד עם הסכנה שבדמיון, ואת תפקידו של השכל להביט ברגע הזה, ולבדוק האם יש מקומות שהם צריך באופן זמני להגן על עצמנו מהשתוקקות ודמיון משובש.