חסד יסובבנו

פעמים שהאדם מחפש ומוצא לו פסוק ופעמים שהפסוק עולה מעליו. את מעשי החסידים הראשונים, השוהים שעה קודם התפילה אני מסיים באמירת מספר משפטי תודה ותפילה כדי לזכור, לייחל ולהשפיע טוב. ובסיומם בלי שאבחר בזה מתנגן בי הפסוק “הבוטח בה’ חסד יסובבנו” (תהילים לב י).

רַבִּים מַכְאוֹבִים לָרָשָׁע, וְהַבּוֹטֵחַ בַּה’ חֶסֶד יְסוֹבְבֶנּוּ.

יש דבר מוזר בפסוק הזה, שבמבט ראשון נראה כאילו הוא מעמיד שני ניגודים אחד מול השני: הרשע החווה מכאובים ומולו הבוטח בה’ הנהנה מחסד. אלא שקריאה שטחית זו מחמיצה את האמת הנפלאה שבפסוק. כי הפסוק אינו מבטיח לבוטח באלוהים שלא יחווה מכאובים, הוא אפילו אינו מעמיד את הרשע כניגוד לבוטח. ישנם פרשנים שאף תיארו את הפסוק כפונה לאדם אחד: לרשע הבוטח בה’, בזמן שחווה את המכאובים.

מה שפסוק זה בא להראות שאותו הביטחון בטוב המוחלט, בא לידי ביטוי בקבלת החיים כפי שהם, וההבנה שהחיים הם בדיוק כפי שהם אמורים להיות ברגע זה, ושרגע זה אינו אלא מהות החסד. כלומר לא משנה מי אתה ומה אתה חווה, עצם הביטחון בכוח עליון המשפיע לכל אחד בדיוק את מה שהוא אמור לחוות הוא הביטחון הגדול ביותר באלוהים.

וכאן מגיע המסר הנפלא הנובע מהפסוק, שאותה תפיסת עולם המבינה שהחיים הם בדיוק כפי שהם אמורים להיות, היא המאפשרת לאדם לראות את החסד בכל רגע ורגע. הרגע הזה הוא כך וטוב שהוא כך כי כך הוא אמור להיות. זה לא אומר שאתה לא אמור לפעול לשנות את העתיד, אבל אתה לומד להיות אסיר תודה על החסד שסובב אותך ברגע זה, בדיוק כפי שהוא עכשיו.

לכן פסוק זה מובא פעמים רבות כפסוק מרכזי להביע ולהפנים ביטחון באלוהים, ומתוך כך הוא שימש ומשמש כפסוק להתבוננות ולחיזוק הכרת הטוב ומהווה מנטרה, או יעד להתבוננות במדיטציות יהודיות.

 

 

אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פסוקי התבוננות
1
ללכת לאיבוד בעצמי

השבוע התעוררתי להבחין בפסוק מעורר עניין שמבהיר את כל הפרק באור יקרות. אמנם אני לא יכול להתחייב שלזה דוד המלך התכוון, אבל ההתבוננות וההארה העולה ממנו מצדיקה להגות בו לעומק ולהביט במה שהוא מעורר בתודעה. ובעיקר שהפרק מספק דרך פשוטה וברורה להחלץ מאובדן עצמי. אֶזְכְּרָה נְגִינָתִי, בַּלָּיְלָה. עִם-לְבָבִי אָשִׂיחָה, וַיְחַפֵּשׂ …

פסוקי התבוננות
התבוננות: בין הצרות למצוקות

צרות – לבבי הרחיבו, ממצוקותי – הוציאני תהילים כה, יז פעמים שנתקלים בפסוקי התבוננות שמעירים את הערב. ופסוק זה גרם לי בדיוק את זה. בזמן שקיימתי את ״אמונתך בלילות״ ועסקתי בהתבוננות יוצרת בספר תהילים, נתקלתי בפסוק זה, ורפרוף קצר במפרשים חשף פסוק התבוננות שכדאי לזכור ולהציב מול העיניים. חדי העיין …

הגיגים
בין שני סוגי ההתבוננות

להגיד בבוקר חסדך, ואמונתך בלילות תהילים צב, ג היום שיניתי את כותרת המשנה של האתר, הצנעתי את המילה ״מדיטציה״ והחלפתי אותה במונח העברי: התבוננות. מעבר לקושי האישי בשימוש בביטוי זר בלב ניסיון להחיות רוח עברית מקורית. המונח הלועזי מכיל בתוכו מגוון רחב של פרקטיקות שונות ומשונות (וכן, כאן בכוונה השתמשתי …