מהות האחד

התחלתי את פסוקי ההתבוננות בפסוקים שקשורים ישירות אלי ולאתר זה, כי בסופו של דבר האדם קרוב אצל עצמו. אבל גם ללא קשר לפרשת השבוע, אין כל זכות קיום לאוסף פסוקים מהותיים למדיטציה יהודית בלי הפסוק המרכזי ביותר וכנראה הידוע ביותר:

שְׁמַע יִשְׂרָאֵל ה' אֱלוהֵינוּ ה' אֶחָד

יכולתי להביא עשרות פירושים שונים לפסוק זה, ולאסוף נקודות שונות עמוקות מיני ים המאפשרות להתבונן בכל אות ובכל מילה, אלא שכל פרוש אביא אינו אלא נקודת מבט אחת, ולהביא אפילו את חלקם הקטן ידרוש עבודת כתיבה ארוכה עד אינסוף ורובם עמוקים ומורכבים מכדי שאנסה להכיל אותם במסגרת זו. לכן אחרוג מהנהוג בחלק זה של האתר, ואשאיר את הפסוק כפי שהוא, כדי שכל אחד יתבונן בו כפי יכולתו והבנתו.

הזמנה להגיב ולהאיר
פסוקי התבוננות
העונג כמזכך הרצון

וְהִתְעַנַּג עַל ה' וְיִתֶּן לְךָ מִשְׁאֲלֹת לִבֶּךָ פסוק זה הינו פסוק המכיל אמת עמוקה לגבי הדרך בה, בעזרת התבוננות, יכול האדם להעמיק בעצמו את התשוקה לקדושה, ולעצב את האישיות בצורה בה "חפצי קרבת אלוהים" מעוניינים לחיות. התבוננות בפסוק מציגה פירוש נפלא שמכוון את האדם כיצד לעבוד עבודה רוחנית בדרכו להפך לעבד ה'. …

פסוקי התבוננות
השמעני בבוקר… דרך זו אלך

כבר הוצג פסוק המחזק את ידיו של מי שמנסה לסלול לו דרך חדשה ישנה לעבודת האל. פסוק נוסף שכזה משמש כפתיח למדיטצית בוקר, מדיטציה יהודית שנועדה כדרכם של החסידים הראשונים לשהות לפני התפילה כדי להתנקות, להתבונן ולכוון את עצמו בדרך הנכונה. הַשְׁמִיעֵנִי בַבֹּקֶר חַסְדֶּךָ כִּי בְךָ בָטָחְתִּי הוֹדִיעֵנִי דֶּרֶךְ זוּ …

מדיטציה יהודית בפרשה ובזמן
שינוי, אבל בנחת

ולמרות ש"אין המקרא יוצא מידי פשוטו", פרשת השבוע עקב הופיעו הפסוקים… כִּי תֹאמַר בִּלְבָבְךָ, רַבִּים הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה מִמֶּנִּי; אֵיכָה אוּכַל, לְהוֹרִישָׁם… לֹא תִירָא, מֵהֶם… מְעַט מְעָט: לֹא תוּכַל כַּלֹּתָם מַהֵר, פֶּן-תִּרְבֶּה עָלֶיךָ חַיַּת הַשָּׂדֶה כל אחד מאיתנו חווה מצב בו הוא מתבונן אל תוכו, ונבהל לראות את הפערים בינו לבין המקום …